دکتر شیوا عزیزپور؛ دکتر جواد غلامی
چکیده
اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی در مورد نظارت بر معلمان در موسسات ...
بیشتر
اگرچه نظارت بر معلمان زبان بخش جدایی ناپذیری از تجربیات حرفه ای معلمان ایرانی آموزشی زبان انگلیسی است، مطالعه کافی در زمینه نظارت بر معلمان و در ارتباط با بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی نسبت به نظارت بر معلمان ایرانی آموزش زبان انجام نشده است. هدف این تحقیق، بررسی دیدگاه های معلمان زبان انگلیسی در مورد نظارت بر معلمان در موسسات ایرانی آموزش زبان انگلیسی است. از این رو، محققان 218 معلم ایرانی آموزش زبان انگلیسی را انتخاب کردند که دارای سابقه ی تدریس در آموزشگاه هایی باشند که ناظر کیفی دارد. سپس، شرکت کنندگان پرسشنامه ای (مرادی، سپهری فر، و خدیو، 2014) را با هدف اعلام دیدگاه ها، احساسات، و تجربیات خود نسبت به نظارت بر معلمان تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل پنج بخش است از جمله: ارزیابی معلمان از نظارت، دیدگاه های آنها در مورد نحوه نظارت بر معلمان، نقش نظارت بر رشد آنها، و فرآیندهایی که قبل، حین، و پس از نظارت صورت میگیرد. بر اساس نتایج این تحقیق، تعداد زیادی از شرکت کنندگان اظهار داشتند که نظارت بر معلمان برای آنان مفید، و برای معلمان تازه کار ضروری است. اما از سوی دیگر، بیشتر معلمان دیدگاه منفی نسبت به نظارت داشتند. آنها مدعی بودند که بازخورد ناطران کیفی، آنان را مضطرب ساخته، تحت فشار قرار داده، و اعتماد به نفس و انگیزه آنها را از بین میبرد. بر اساس دیدگاه معلمان، بازخورد ناظران کیفی آنها رضایت بخش نبوده و بیشتر جنبه ی رفع تکلیف در اجرای قوانین آموزشگاه و کاغذ بازی های اداری را داشته است. معلمان به لزوم ایجاد معیارهای شفاف و مشخص در راستای بهبود فعالیت های نظارتی ناظران کیفی اشاره کردند و افزودند ناظران کیفی باید به مشاهده ی غیر منتظره و بدون هماهنگی کلاس های آنان خاتمه دهند.
دکتر جواد غلامی؛ مهسا علی نسب؛ سعید ایوبی؛ محمد نسیم فر
چکیده
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل ...
بیشتر
امروزه، تحصیل در آموزش عالی به ویژه در برنامه های دکترا به همان اندازه که به نظر می رسد عارضه ندارد. با توجه به تداخل پیچیده متغیرهای متعدد مؤثر بر تجربه شخص در چنین برنامه هایی، نیاز به بررسی بیشتر روشهایی که زندگی دانشجویان دکتری تحت تأثیر این عوامل و چگونگی پیدایش مسیر انتقال آنها قرار دارد، ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی عناصر تشکیل دهنده زندگی دانشجویان دکتری و نحوه تعامل آنها با یکدیگر پرداخته است. این مطالعه مقطعی با استفاده از یک چارچوب الگوی اکولوژیکی، بررسی کرده است که چگونه زندگی و دانش آموزان تحصیلات تکمیلی در مراحل مختلف برنامه تحت تأثیر قرار گرفته اند. برای این منظور، ده نفر از دانشجویان دکترا یا فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، که مراحل اولیه، میانی، و پایان برنامه را نشان می دهد، مصاحبه شدند تا از نظر کیفی دیدگاه هایی که نسبت به این برنامه دارند، استخدام شوند. یافته های حاصل از تحلیل محتوای نسخه های مصاحبه نشان داد که عوامل متعددی در ادراک دانش آموزان از برنامه وجود دارد. قابل توجه ترین مضامین استخراج شده، نارضایتی از رویه های دانشگاهی، رضایت از اساتید دانشگاه، و چالش های مربوط به زندگی خصوصی دانشجویان را در بر می گیرد.